Anul 2016 a adus mari schimbari in metodologia de analiză a dosarelor fiscale la biroul fiscal olandez. De ce? Pentru ca această institutie a sporit rigoarea in verificarea non-rezidentilor ce isi solicita recalculari de impozite si returnarea excedentului platit si a alocatiei olandeze.

Ca sa intelegeti mai bine cum de s-a ajuns aici, este bine sa cunoasteti istoricul. Suntem agent fiscal autorizat de biroul fiscal olandez de mai bine de 11 ani. Lucram online cu acest birou fiscal si cunoastem toate schimbarile si provocarile din ultimii ani. Ei bine, biroul fiscal olandez a fost unul dintre cele mai liberale, mai putin birocratice birouri fiscale din Europa, pana acum 1-2 ani. Aceasta institutie functiona pe principiul bunei credinte, pentru ca rezidentii si cetatenii olandezi erau de buna credinta. Isi declarau si isi plateau taxele, si mai mult de atat, solicitau doar beneficiile fiscale si sociale ce li se cuveneau. 

Odata cu volumul din ce in ce mai mare de straini sositi la munca temporara in Olanda (mai ales in agricultura si navigatie), biroul fiscal olandez a constatat ca au crescut si abuzurile. Spre exemplu, oricine avea dreptul la alocatie olandeza putea cere această indemnizatie. Iar in baza unui dosar foarte simplu, incepea sa o primeasca de luna urmatoare. Regula era aceea ca atunci cand beneficiarul alocatiei constata ca nu mai are dreptul de a primi alocatia (ori copilul depasea varsta legala sau tutorele termina munca in Olanda si se intorcea in tara lui de rezidenta), beneficiarul era obligat sa anunte personal biroul fiscal ca nu mai doreste primirea alocatiei. Evident, cei mai multi straini sositi la munca in Olanda nu au anuntat biroul fiscal despre incetarea muncii lor si nici despre incetarea dreptului lui la primirea alocatiei olandeze. Si, prin urmare, statul olandez a constatat ca a platit sume enorme de bani unor persoane ce nu mai aveau dreptul la acei bani. Recuperarea sumelor platite in plus de biroul fiscal a durat mult si a fost extrem de dificila, pentru ca multi dintre strainii ce au primit banii in mod eronat, nici nu s-au mai intors la munca in Olanda.

Aceste incidente au convins biroul fiscal olandez sa faca o serie de modificari substantiale in modul de analiză si aprobare a beneficiilor fiscale si sociale:

  • Au centralizat analiza si plata excedentului de impozit, a alocatiei olandeze si a ajutorului pentru plata asigurarii medicale private. In loc sa fie oferite de 3 institutii diferite, o singura institutie le acorda pe toate trei.
  • Au crescut birocratia si au introdus noi formulare si acte necesare la dosar.
  • Incepand cu ianuarie 2016, au solicitat o analiza fiscala globala, a tuturor veniturilor obtinute de solicitant (nu doar a salariilor din Olanda, ci si a oricarui venit obtinut din Romania sau din orice alta tara, atat de catre solicitant, cat si de catre familia solicitantului).

Pe scurt, analiza a devenit stricta si minutioasa, pe modelul german sau austriac. Mai multe hartii, mai multa birocratie, timp mai lung de procesare.

Presiunea mare pe biroul fiscal olandez nu a fost insa data doar de sporirea complexitatii dosarelor, ci si de volumul din ce in ce mai mare de straini aflati la munca in Olanda. Probabil stiti ca liberalizarea dreptului la munca in Olanda pentru romani si bulgari a sosit abia in ianuarie 2014. Incepand cu 2015, volumul acestora la munca in Olanda a crescut si a crescut si numarul dosarelor de recuperari de taxe si alocatii olandeze.

Aveti acum o imagine ampla a tuturor presiunilor la care biroul fiscal olandez a fost supus. Anul 2015 a fost un an greu, cu volume mari de cereri de returnari de taxe. Anul 2016 a fost un an si mai greu, caci pe langa volumele mari, dosarele au fost analizate pe noua metodologie, a venitului global. Acte noi au fost solicitate, certificate de la ANAF, declaratii de venit si alte hartii oficiale. Statul roman nu a fost gata la timp cu formularistica necesara statului olandez. Intarzieri suplimentare au fost generate de lipsa comunicarii intre cele doua state, ori de lipsa pregatirii adecvate a functionarilor romani si olandezi.

Ce facem acum? Cum stau lucrurile acum?

In acest moment, putem doar sa constatam noile termene de procesare a dosarelor de catre biroul fiscal olandez. Daca pana in 2014-2015 procesarea unui dosar fiscal dura 3-5 luni in medie, in 2016 aceasta durata a crescut pana la 8-10 luni. Chiar mai mult in cazul “ghinionistilor”. Biroul fiscal olandez a ramas unul dintre cele mai profesioniste, insa in mod clar este necesara mult mai multa rabdare in asteptarea deciziei fiscal finale.

Se merita asteptarea? Credem ca da. Sumele returnate sunt in continuare semnificative. Pentru ca beneficiile oferite de statul olandez sunt nenumarate:

  • Indemnizatii fiscale pentru sotul/sotia ramas acasa
  • Suportarea unor cheltuieli legate de munca in Olanda (chirie, transport)
  • Beneficiu de suportare partiala a asigurarii medicale private
  • Optiunea de impozitare impreuna cu un membru al familiei (optiune de creste venitul impozabil si deci scade rata impozitului de aplicat)

Va dorim deci multa rabdare, incredere si folosirea la maxim a beneficiilor oferite de statul olandez.